Czy wiesz, że co tydzień na amerykański rynek trafia ponad 17 000 samochodów uszkodzonych przez powódź, szczególnie z Florydy i Teksasu? Jak sprawdzić auto z USA, aby nie paść ofiarą nieuczciwej transakcji?
Â
Stany Zjednoczone są czwartym najpopularniejszym krajem, z którego Polacy importują samochody. Jednak przy zakupie auta zza oceanu kluczowa jest weryfikacja jego historii. Historia pojazdu z USA po VIN może ujawnić wszystkie wydarzenia drogowe, kolizje, przeglądy oraz transakcje sprzedaży.
Â
Jako eksperci w imporcie aut, wiemy, że sprawdzenie auta z USA za darmo to pierwszy krok, który pozwala poznać rzeczywisty przebieg pojazdu. Dlatego przygotowaliśmy kompleksowy przewodnik, który przeprowadzi Cię przez cały proces weryfikacji samochodu - od podstawowej kontroli VIN po szczegółową analizę dokumentów.
Â
Numer VIN (Vehicle Identification Number) to unikalny identyfikator każdego samochodu, działający podobnie jak PESEL dla człowieka. Przede wszystkim składa się z 17 znaków, które zawierają kluczowe informacje o pojeździe.
Â
W samochodach z USA numer VIN znajduje się w kilku strategicznych miejscach. Najczęściej spotkamy go w następujących lokalizacjach:
Â
Â
Ponadto numer VIN zawsze znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w rubryce "E". W szczególności podczas zakupu używanego samochodu należy porównać numery VIN ze wszystkich miejsc - ich zgodność potwierdza, że auto nie zostało składane z kilku pojazdów.
Â
Numer VIN składa się z trzech głównych segmentów:
WMI (pierwsze 3 znaki) - określają producenta i kraj pochodzenia pojazdu. Następnie VDS (znaki 4-9) zawiera informacje o typie nadwozia i konstrukcji. Ostatni segment VIS (znaki 10-17) to unikalny numer seryjny konkretnego egzemplarza.
Â
Za pomocą tego kodu możemy odkryć wiele szczegółów technicznych, takich jak rok produkcji, model, pojemność silnika, rodzaj skrzyni biegów czy wyposażenie fabryczne. Warto zaznaczyć, że w numerze VIN nigdy nie występują litery "O" oraz "I", aby uniknąć pomyłek z cyframi "0" i "1".
Â
Przede wszystkim, sprawdzenie historii pojazdu z USA wymaga dostępu do Narodowego Systemu Informacyjnego Oznaczeń Pojazdów Motorowych (NMVTIS). System ten gromadzi dane od firm ubezpieczeniowych, złomowisk i punktów odzysku, które są zobowiązane przez prawo federalne do raportowania informacji.
Â
NMVTIS współpracuje z sześcioma autoryzowanymi dostawcami danych, wśród których znajdują się: CheckThatVIN, DMVDesk, Instavin, Titlecheck, VinAudit oraz VinSmart. Jednakże najpopularniejszym serwisem pozostaje Carfax, który oferuje gwarancję na swoje dane. Następnie plasuje się AutoCheck, wykorzystywany głównie na aukcjach samochodowych.
Â
Raport NMVTIS zawiera cztery kluczowe sekcje:
Â
Â
Natomiast podczas analizy raportu należy zwrócić szczególną uwagę na następujące oznaczenia:
Â
Â
Ponadto warto sprawdzić spójność odczytów przebiegu oraz historię właścicieli. Częste zmiany właścicieli w krótkim czasie mogą wskazywać na ukryte problemy techniczne.
Â
Podstawowym dokumentem przy weryfikacji auta z USA jest Certificate of Title, który stanowi prawne potwierdzenie własności pojazdu. Dokument ten zawiera kluczowe informacje o samochodzie, w tym dane identyfikacyjne, numer VIN, markę, model, rok produkcji oraz dane właściciela.
Â
Podczas weryfikacji Title należy zwrócić szczególną uwagę na jego rodzaj. W USA występują następujące typy tytułów podlegające rejestracji w Polsce:
Â
Jednakże należy pamiętać, że pojazdy z oznaczeniem Flood, Water Damage czy Junk nie podlegają rejestracji w Polsce.
Â
Następnie przechodzimy do weryfikacji dokumentacji ubezpieczeniowej. Przede wszystkim wymagane są:
Â
Â
Ponadto w przypadku aut importowanych z USA, polisa OC musi zostać wykupiona najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu. Ze względu na specyfikę importu, początkowo zaleca się wykupienie polisy krótkoterminowej na 30 dni.
Historia serwisowa stanowi istotny element weryfikacji pojazdu. Warto sprawdzić systematyczność przeglądów okresowych oraz wykonane naprawy. Jednakże należy mieć na uwadze, że nie wszystkie warsztaty w USA przekazują informacje o wykonanych usługach do centralnych baz danych.
Â
Wszystkie dokumenty muszą zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego przed rozpoczęciem procesu rejestracji. Na tłumaczenie należy przekazać zarówno Title, jak i pozostałe dokumenty potwierdzające własność oraz historię pojazdu.
Â
Stan techniczny samochodu sprowadzanego z USA wymaga szczególnej uwagi podczas inspekcji. Analiza danych pokazuje, że ponad 85% wszystkich defektów w autach z Ameryki stanowią uszkodzenia mechaniczne nadwozia.
Â
Podczas oceny stanu technicznego należy zwrócić szczególną uwagę na następujące elementy:
Â
Â
Â
Jednakże sama inspekcja wizualna nie wystarczy. Samochody z USA często wymagają dostosowania do europejskich standardów technicznych. Następnie należy zwrócić uwagę na problemy związane z:
Â
Układem napędowym: Amerykańskie pojazdy są przystosowane do paliw o innych parametrach, co może prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Ponadto różnice w materiałach i konstrukcji układów hamulcowych skutkują szybszym zużyciem klocków i tarcz w warunkach europejskich.
Â
Zawieszeniem: Geometria kół i zawieszenie są zoptymalizowane pod kątem amerykańskich dróg, co wymaga adaptacji do europejskich standardów. W przypadku BMW, Ford i Chrysler odnotowuje się najwięcej przypadków powypadkowych.
Eksploatacją: Kluczowe znaczenie ma regularna konserwacja i serwisowanie pojazdu. Warto zainwestować w:
Â
Â
Dla bezpiecznej eksploatacji pojazdu niezbędna jest współpraca z warsztatem specjalizującym się w obsłudze aut z USA. Dodatkowo warto przeprowadzić inspekcję przedzakupową przez niezależnego mechanika, który pomoże wykryć potencjalne ukryte wady.
Â
Zakup samochodu z USA wymaga dokładnej analizy i sprawdzenia wielu aspektów. Przede wszystkim należy pamiętać o weryfikacji numeru VIN, który ujawni prawdziwą historię pojazdu. Następnie sprawdzenie dokumentacji w bazach danych NMVTIS oraz Carfax pozwoli wykryć potencjalne problemy.
Szczególną uwagę warto zwrócić na stan techniczny pojazdu oraz konieczność dostosowania go do europejskich standardów. Właściwa ocena dokumentów, zwłaszcza Title oraz historii serwisowej, stanowi kluczowy element bezpiecznego zakupu.
Porównaj firmy sprowadzające samochody z zagranicy na PorownajImportera.PL za darmo, aby znaleźć sprawdzonego partnera w procesie importu.
Â
Pamiętaj, że staranne sprawdzenie auta przed zakupem może uchronić przed kosztownymi niespodziankami. Współpraca z doświadczonym importerem oraz niezależnym mechanikiem znacznie zwiększa szanse na udaną transakcję. Dzięki przestrzeganiu opisanych kroków weryfikacji, możesz bezpiecznie sprowadzić wymarzony samochód z USA do Polski.
Â
Q1. Jak bezpłatnie sprawdzić historię samochodu z USA? Można skorzystać z oficjalnej strony www.vehiclehistory.gov, która oferuje informacje o pojazdach. Należy pamiętać, że strona jest w języku angielskim i wymaga interpretacji danych dostarczonych przez stanowe wydziały pojazdów mechanicznych.
Â
Q2. Jakie są najlepsze metody weryfikacji auta z USA? Najskuteczniejszą metodą jest sprawdzenie numeru VIN pojazdu w renomowanych serwisach internetowych, takich jak NHTSA, Carfax, AutoCheck czy VINAudit. Te platformy dostarczają szczegółowych informacji o historii pojazdu.
Â
Q3. Których samochodów z USA nie można zarejestrować w Polsce? W Polsce nie można zarejestrować pojazdów oznaczonych jako "Certificate of destruction", "Parts only", "Non-repairable", a także tych bez tytułu własności (No title) lub z oznaczeniem "Paperless title".
Â
Q4. Czy problem cofania liczników dotyczy również aut z USA? Tak, problem ten występuje również w USA. Szacuje się, że rocznie nawet 450 000 pojazdów w Stanach Zjednoczonych jest sprzedawanych z fałszywymi odczytami licznika. Średnio licznik jest cofany o około 65 000 kilometrów.
Â
Q5. Jakie są kluczowe elementy do sprawdzenia przy ocenie stanu technicznego auta z USA? Przy ocenie stanu technicznego należy zwrócić szczególną uwagę na nadwozie (zwłaszcza przód, boki i tył), podwozie, silnik, skrzynię biegów, układy hamulcowe, zawieszenie oraz instalację elektryczną i elektronikę. Warto również przeprowadzić inspekcję przez niezależnego mechanika specjalizującego się w autach z USA.