Statek
Image

Jak Sprawdzić Auto z Niemiec: Poradnik Krok po Kroku [2025]

08 Feb, 2025

Aż 58,7% wszystkich używanych samochodów importowanych do Polski w 2024 roku pochodzi z Niemiec. To imponująca liczba, która jednak kryje w sobie pewne ryzyko - według szacunków, co ósmy samochód w Polsce ma cofnięty licznik.

 

Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć jak sprawdzić auto z Niemiec przed zakupem. Od kwietnia 2020 roku mamy dostęp do niemieckiej historii pojazdu przez system CEPiK, a koszt profesjonalnej weryfikacji w ASO waha się od 100 do 250 PLN.

 

W tym poradniku przedstawimy kompleksowy proces weryfikacji samochodu z Niemiec - od darmowego sprawdzenia historii pojazdu online, przez fizyczną inspekcję, aż po finalizację zakupu. Pokażemy, jak uniknąć najczęstszych pułapek i dokonać bezpiecznego zakupu.

 

Podstawowe Przygotowania Przed Zakupem

Przede wszystkim przed zakupem samochodu z Niemiec należy skompletować niezbędne dokumenty oraz przygotować odpowiedni budżet uwzględniający wszystkie dodatkowe opłaty.

 

Dokumenty potrzebne do weryfikacji

Podczas zakupu samochodu w Niemczech sprzedający musi przekazać komplet dokumentów:

 

  • Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein (duży i maÅ‚y brief) - niemieckie odpowiedniki dowodu rejestracyjnego
  • HU-Hauptuntersuchung - potwierdzenie przeglÄ…du technicznego
  • AU-Abgasuntersuchung - analiza skÅ‚adu spalin
  • Książka serwisowa
  • Karta pojazdu (jeÅ›li zostaÅ‚a wydana)
  • Komplet kluczyków

 

Natomiast w przypadku samochodu wyrejestrowanego, dokumenty muszą zawierać pieczęć "abmeldung" potwierdzającą wymeldowanie pojazdu.

 

Ustalenie budżetu i kosztów dodatkowych

Przy planowaniu zakupu należy uwzględnić szereg dodatkowych opłat. Przede wszystkim podatek akcyzowy, który wynosi 3,1% wartości pojazdu dla silników do 2000 cm³, oraz 18,6% dla większych pojemności. W przypadku samochodów hybrydowych stawki są niższe - 1,55% dla HEV i MHEV do 2000 cm³, oraz 9,3% dla pozostałych hybryd.

 

Ponadto trzeba zaplanować koszty transportu. W przypadku samodzielnego sprowadzenia auta niezbędne będą tablice wywozowe - żółte (Kurzzeitkennzeichen) ważne 5 dni kosztują 80-140 euro, natomiast czerwone (Ausfuhrkennzeichen) ważne do roku to wydatek 150-180 euro. Do tego dochodzi ubezpieczenie krótkoterminowe w cenie 50-150 zł.

 

Alternatywnie można skorzystać z transportu na lawecie, którego koszt zależy od odległości i wynosi około 2-3 zł za kilometr.

Po sprowadzeniu auta czekajÄ… nas jeszcze wydatki w Polsce:

 

  • TÅ‚umaczenie dokumentów: 150-200 zÅ‚
  • Badanie techniczne: 98-192 zÅ‚
  • Rejestracja z standardowymi tablicami: 161,50 zÅ‚

 

Sprawdzenie Historii Pojazdu Online

Sprawdzenie historii pojazdu przez internet stanowi pierwszy krok w procesie weryfikacji samochodu z Niemiec. Od 2020 roku polski system CEPiK umożliwia bezpłatne sprawdzenie historii pojazdów zarejestrowanych za zachodnią granicą.

 

Korzystanie z historiapojazdu.gov.pl

Aby sprawdzić auto na rządowej platformie historiapojazdu.gov.pl, należy przygotować:

 

  1. Numer rejestracyjny pojazdu
  2. Numer VIN
  3. DatÄ™ pierwszej rejestracji
  4. Profil zaufany (wymagany przy sprawdzaniu aut niezarejestrowanych w Polsce)

 

Warto zaznaczyć, że system pozwala na sprawdzenie maksymalnie 20 pojazdów w ciągu godziny. Po zalogowaniu otrzymamy szczegółowy raport zawierający informacje o stanie technicznym, przebiegach oraz historii pojazdu.

 

Weryfikacja w niemieckich bazach danych

Ponadto warto skorzystać z raportów TÜV, które zawierają szczegółowe informacje o przeglądach technicznych wykonywanych w Niemczech. Każdy właściciel otrzymuje taki raport po badaniu okresowym. W dokumencie znajdziemy:

 

  • Stan licznika podczas kolejnych przeglÄ…dów
  • Wykryte usterki techniczne
  • DatÄ™ i miejsce wykonania badania

 

Alternatywnie możemy skorzystać z komercyjnych baz danych, takich jak autoDNA czy Autobaza. Oferują one rozszerzone raporty zawierające informacje o szkodach ubezpieczeniowych wraz ze zdjęciami.

 

Interpretacja wyników wyszukiwania

W sekcji "Dane zagraniczne" raportu znajdziemy siedem kluczowych kategorii oznaczonych kolorami:

 

  • Kradzież
  • ZÅ‚omowanie
  • Status powypadkowy
  • Uszkodzenia
  • Manipulacje licznikiem
  • Dopuszczenie do ruchu
  • Historia jako taksówka

 

Czerwony symbol przy danej kategorii oznacza wykrycie nieprawidłowości, natomiast zielony potwierdza brak problemów. W przypadku braku danych w bazie, system wyświetli stosowny komunikat tekstowy.

 

Dzięki współpracy CEPiK z zagranicznymi bazami danych, system udostępnia również informacje o akcjach serwisowych producenta oraz zgodności numeru VIN ze standardem ISO-3779. Ponadto od 2020 roku baza została rozszerzona o dane z Francji, Słowenii, krajów bałtyckich oraz innych państw europejskich.

 

Fizyczna Inspekcja Samochodu

Dokładna fizyczna inspekcja samochodu stanowi kluczowy element procesu weryfikacji pojazdu z Niemiec. Według statystyk, aż 82,1% importowanych aut z silnikiem diesla oraz 69,1% z silnikiem benzynowym ma za sobą jakieś uszkodzenia.

 

Lista elementów do sprawdzenia

Podczas oględzin należy zwrócić szczególną uwagę na:

 

  • Szczeliny miÄ™dzy elementami karoserii - powinny być równe i symetryczne
  • Stan kierownicy i gaÅ‚ki zmiany biegów - znaczne zużycie wskazuje na wysoki przebieg
  • Grubość lakieru i równość elementów nadwozia
  • Numery szyb i ewentualne pÄ™kniÄ™cia na desce rozdzielczej
  • Stan foteli i okÅ‚adzin pedałów

 

Ponadto niezbędne jest sprawdzenie komory silnika pod kątem wycieków oraz podwozia na profesjonalnym podnośniku. Idealnie czysty silnik może świadczyć o próbie ukrycia problemów technicznych.

 

Najczęstsze usterki w autach z Niemiec

W przypadku samochodów importowanych z Niemiec najczęściej występują:

 

  • Uszkodzenia oÅ›wietlenia zewnÄ™trznego
  • Problemy z ukÅ‚adem zawieszenia
  • Uszkodzenia elementów konstrukcyjnych nadwozia (sÅ‚upki, podÅ‚użnice)
  • Usterki osprzÄ™tu silnika
  • Problemy z ukÅ‚adem kierowniczym

 

W szczególności niepokojący jest fakt, że ponad połowa uszkodzonych pojazdów doświadczyła niewielkich uszkodzeń, natomiast 17,8% aut miało uszkodzenia wycenione na 10-20% ich wartości, a 13,2% na poziomie 20-30% wartości pojazdu.

 

Kiedy warto wziąć mechanika

Obecność eksperta jest szczególnie wskazana, gdy:

 

  • Nie znamy siÄ™ dobrze na mechanice pojazdów
  • Auto ma wiÄ™cej niż 10 lat
  • Cena wydaje siÄ™ podejrzanie niska
  • SprzedajÄ…cy nie posiada peÅ‚nej dokumentacji serwisowej

 

Profesjonalny mechanik podczas oględzin sprawdzi dodatkowo:

 

  • Stan techniczny i wizualny podzespołów
  • StopieÅ„ zużycia elementów eksploatacyjnych
  • PracÄ™ silnika, skrzyni biegów i sprzÄ™gÅ‚a podczas jazdy próbnej
  • UkÅ‚ad hamulcowy i geometriÄ™ zawieszenia

 

Natomiast w przypadku zakupu w komisie przy granicy, warto rozważyć wizytę w większym mieście, gdzie wybór aut jest szerszy, a ceny bardziej konkurencyjne.

 

Weryfikacja Dokumentów i Legalności

Weryfikacja dokumentów stanowi kluczowy etap w procesie zakupu samochodu z Niemiec. Według danych, właściwa kontrola dokumentacji pozwala wykryć nieprawidłowości w co piątym importowanym pojeździe.

 

Sprawdzenie autentyczności dokumentów

Podstawowym dokumentem wymagającym szczegółowej weryfikacji jest Kaufvertrag (umowa kupna-sprzedaży), która powinna zawierać:

 

  • DokÅ‚adne dane sprzedajÄ…cego i kupujÄ…cego
  • SzczegółowÄ… specyfikacjÄ™ pojazdu
  • Informacje o stanie technicznym
  • Potwierdzenie braku obciążeÅ„ kredytowych
  • DatÄ™ i miejsce zawarcia umowy

 

Następnie należy zweryfikować autentyczność Fahrzeugbrief (karty pojazdu) oraz Fahrzeugschein (dowodu rejestracyjnego). Dokumenty te muszą posiadać odpowiednie zabezpieczenia i być wolne od śladów ingerencji.

 

Ponadto warto sprawdzić HU-Hauptuntersuchung - niemiecki odpowiednik badania technicznego, oraz AU-Abgasuntersuchung - analizę składu spalin. Oba dokumenty powinny zawierać aktualne pieczęcie i podpisy uprawnionych diagnostów.

 

Kontrola zgodności numerów VIN

Numer VIN (Vehicle Identification Number) składa się z 17 znaków, z wyłączeniem liter I, O oraz Q, które mogłyby być mylone z cyframi. Podczas weryfikacji należy sprawdzić zgodność numeru VIN w następujących miejscach:

 

  1. Dokumentacja pojazdu
  2. Tabliczka znamionowa
  3. Nadwozie pojazdu
  4. Szyby i inne elementy oznakowane

 

W przypadku wykrycia jakichkolwiek niezgodności lub śladów ingerencji w oznaczenia, należy natychmiast odstąpić od zakupu. Przede wszystkim dlatego, że może to świadczyć o przestępczym pochodzeniu pojazdu.

 

Warto również pamiętać, że od 2020 roku system CEPiK umożliwia weryfikację zgodności numeru VIN ze standardem ISO-3779. Jest to dodatkowe narzędzie pozwalające na sprawdzenie autentyczności pojazdu przed zakupem.

 

W sytuacji, gdy mamy wątpliwości co do autentyczności dokumentów lub oznaczeń, możemy skorzystać z usług rzeczoznawcy. Koszt takiej ekspertyzy waha się od 200 do 350 PLN, jednakże jest to inwestycja, która może uchronić nas przed znacznie większymi stratami finansowymi.

 

Finalizacja Zakupu i Transport

Po pozytywnej weryfikacji pojazdu oraz dokumentów przychodzi czas na finalizację zakupu i transport samochodu do Polski. Proces ten wymaga szczególnej uwagi, ponieważ błędy na tym etapie mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.

 

Umowa kupna-sprzedaży

Podstawą bezpiecznej transakcji jest prawidłowo sporządzony Kaufvertrag (umowa kupna-sprzedaży). W dokumencie muszą znaleźć się następujące elementy:

 

  • Miejsce i data zawarcia umowy
  • Kompletne dane kupujÄ…cego i sprzedajÄ…cego
  • Szczegółowa specyfikacja pojazdu (marka, model, VIN, przebieg)
  • DokÅ‚adny opis stanu technicznego
  • Informacja o ewentualnych obciążeniach kredytowych
  • Cena i forma pÅ‚atnoÅ›ci

 

Przede wszystkim warto zadbać o dwujęzyczną wersję umowy (polsko-niemiecką), co pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów tłumaczenia przy rejestracji pojazdu w Polsce.

 

Ubezpieczenie na czas transportu

W zależności od sposobu sprowadzenia samochodu, mamy różne opcje ubezpieczenia. Jeśli auto jest nadal zarejestrowane w Niemczech, możemy korzystać z niemieckiego OC przez 30 dni od daty zakupu. Natomiast w przypadku wyrejestrowanego pojazdu konieczne jest wykupienie ubezpieczenia krótkoterminowego.

Polisa krótkoterminowa:

 

  • Ważność: 30 dni
  • Wygasa automatycznie po tym okresie
  • Nie wymaga wypowiedzenia

 

Ponadto warto rozważyć wykupienie dodatkowego ubezpieczenia AC, które zabezpieczy nas finansowo w przypadku uszkodzenia pojazdu podczas transportu.

 

Opcje sprowadzenia auta

Mamy trzy główne możliwości transportu samochodu do Polski:

 

Transport na kołach z żółtymi tablicami

 

  • Koszt tablic: 80-140 euro
  • Ważność: 5 dni
  • Zawiera krótkoterminowe OC

 

Transport na kołach z czerwonymi tablicami

 

  • Koszt: 150-180 euro
  • Ważność: od 9 do 365 dni
  • Wymaga niemieckiego meldunku

 

Transport na lawecie

 

  • Brak koniecznoÅ›ci ubezpieczenia OC
  • Koszt zależny od odlegÅ‚oÅ›ci
  • Szkody pokrywane z OC przewoźnika

 

W przypadku transportu na kołach, niezbędna jest wizyta w niemieckim urzędzie komunikacji (Zulassungstelle). Należy przedstawić:

 

  • Dokument tożsamoÅ›ci
  • UmowÄ™ kupna-sprzedaży
  • Dowód rejestracyjny (części I i II)
  • Potwierdzenie ubezpieczenia (eVB-Nummer)

 

Przede wszystkim należy pamiętać, że poruszanie się pojazdem bez ważnych tablic rejestracyjnych i ubezpieczenia jest nielegalne. W przypadku kontroli drogowej grożą nam poważne konsekwencje prawne, nawet jeśli nieświadomie korzystamy z podrobionych tablic.

Jeśli zdecydujemy się na transport lawetą, koszt usługi wynosi średnio 2-3 zł za kilometr. Przykładowo, transport Volkswagena Passata na trasie Gießen-Wyszogród (ponad 800 km) kosztuje około 1800 zł netto.

 

Po sprowadzeniu pojazdu do Polski mamy 30 dni na zarejestrowanie samochodu i wykupienie polskiego ubezpieczenia OC. W tym czasie należy również przekazać towarzystwu ubezpieczeniowemu nowy polski numer rejestracyjny w celu aktualizacji danych w polisie.

 

Wnioski

Zakup samochodu z Niemiec wymaga dokładnego przygotowania oraz szczególnej uwagi na każdym etapie procesu. Przede wszystkim należy pamiętać o kompleksowym sprawdzeniu historii pojazdu przez dostępne bazy danych oraz dokładnej fizycznej inspekcji samochodu.

 

Właściwa weryfikacja dokumentacji technicznej oraz staranne sprawdzenie autentyczności numerów VIN znacząco zmniejsza ryzyko zakupu wadliwego pojazdu. Dodatkowo warto skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika podczas oględzin, szczególnie w przypadku starszych pojazdów.

 

Jeśli szukasz sprawdzonego sposobu na import samochodu, możesz porównać firmy sprowadzające samochody z Niemiec na PorownajImportera.pl. Profesjonalna pomoc często pozwala uniknąć wielu problemów związanych z zakupem i transportem.

Pamiętaj również o odpowiednim zabezpieczeniu finansowym uwzględniającym wszystkie dodatkowe opłaty oraz koszty transportu. Staranne przestrzeganie procedur prawnych i terminowe dopełnienie formalności po sprowadzeniu pojazdu zagwarantuje bezproblemową rejestrację samochodu w Polsce.

 

FAQs

Q1. Jak bezpłatnie sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z Niemiec? Można to zrobić na stronie historiapojazdu.gov.pl, gdzie po wprowadzeniu numeru VIN, numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji, można pobrać darmowy raport PDF z danymi pojazdu.

 

Q2. Jakie są terminy rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec w 2024 roku? Samochód należy zarejestrować w ciągu 30 dni od sprowadzenia go do Polski (60 dni dla przedsiębiorców). Wniosek składa się w odpowiednim wydziale komunikacji, a urząd ma 30 dni na dokonanie rejestracji.

 

Q3. Jakie są stawki akcyzy przy zakupie samochodu z Niemiec w 2024 roku? Stawka akcyzy wynosi 3,1% wartości samochodu dla pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm3 oraz 18,6% dla pojazdów o pojemności powyżej 2000 cm3.

 

Q4. Jakie dokumenty są niezbędne przy zakupie samochodu w Niemczech? Kluczowe dokumenty to Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein (odpowiedniki dowodu rejestracyjnego), HU-Hauptuntersuchung (potwierdzenie przeglądu technicznego), AU-Abgasuntersuchung (analiza spalin), książka serwisowa oraz komplet kluczyków.

 

Q5. Jakie są najczęstsze usterki w samochodach importowanych z Niemiec? Najczęściej spotykane problemy to uszkodzenia oświetlenia zewnętrznego, usterki zawieszenia, uszkodzenia elementów konstrukcyjnych nadwozia, problemy z osprzętem silnika oraz układem kierowniczym.

Cookies

Możemy wykorzystywać pliki cookies lub inne technologie śledzące podczas odwiedzania naszej strony internetowej – w tym także mobilną stronę lub aplikację mobilną powiązaną z serwisem – aby dostosować serwis do Twoich preferencji i poprawić Twoje doświadczenie.

Dowiedz się więcej