Aż 58,7% wszystkich używanych samochodów importowanych do Polski w 2024 roku pochodzi z Niemiec. To imponująca liczba, która jednak kryje w sobie pewne ryzyko - według szacunków, co ósmy samochód w Polsce ma cofnięty licznik.
Â
Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć jak sprawdzić auto z Niemiec przed zakupem. Od kwietnia 2020 roku mamy dostęp do niemieckiej historii pojazdu przez system CEPiK, a koszt profesjonalnej weryfikacji w ASO waha się od 100 do 250 PLN.
Â
W tym poradniku przedstawimy kompleksowy proces weryfikacji samochodu z Niemiec - od darmowego sprawdzenia historii pojazdu online, przez fizyczną inspekcję, aż po finalizację zakupu. Pokażemy, jak uniknąć najczęstszych pułapek i dokonać bezpiecznego zakupu.
Â
Przede wszystkim przed zakupem samochodu z Niemiec należy skompletować niezbędne dokumenty oraz przygotować odpowiedni budżet uwzględniający wszystkie dodatkowe opłaty.
Â
Podczas zakupu samochodu w Niemczech sprzedający musi przekazać komplet dokumentów:
Â
Â
Natomiast w przypadku samochodu wyrejestrowanego, dokumenty muszą zawierać pieczęć "abmeldung" potwierdzającą wymeldowanie pojazdu.
Â
Przy planowaniu zakupu należy uwzględnić szereg dodatkowych opłat. Przede wszystkim podatek akcyzowy, który wynosi 3,1% wartości pojazdu dla silników do 2000 cm³, oraz 18,6% dla większych pojemności. W przypadku samochodów hybrydowych stawki są niższe - 1,55% dla HEV i MHEV do 2000 cm³, oraz 9,3% dla pozostałych hybryd.
Â
Ponadto trzeba zaplanować koszty transportu. W przypadku samodzielnego sprowadzenia auta niezbędne będą tablice wywozowe - żółte (Kurzzeitkennzeichen) ważne 5 dni kosztują 80-140 euro, natomiast czerwone (Ausfuhrkennzeichen) ważne do roku to wydatek 150-180 euro. Do tego dochodzi ubezpieczenie krótkoterminowe w cenie 50-150 zł.
Â
Alternatywnie można skorzystać z transportu na lawecie, którego koszt zależy od odległości i wynosi około 2-3 zł za kilometr.
Po sprowadzeniu auta czekajÄ… nas jeszcze wydatki w Polsce:
Â
Â
Sprawdzenie historii pojazdu przez internet stanowi pierwszy krok w procesie weryfikacji samochodu z Niemiec. Od 2020 roku polski system CEPiK umożliwia bezpłatne sprawdzenie historii pojazdów zarejestrowanych za zachodnią granicą.
Â
Aby sprawdzić auto na rządowej platformie historiapojazdu.gov.pl, należy przygotować:
Â
Â
Warto zaznaczyć, że system pozwala na sprawdzenie maksymalnie 20 pojazdów w ciągu godziny. Po zalogowaniu otrzymamy szczegółowy raport zawierający informacje o stanie technicznym, przebiegach oraz historii pojazdu.
Â
Ponadto warto skorzystać z raportów TÜV, które zawierają szczegółowe informacje o przeglądach technicznych wykonywanych w Niemczech. Każdy właściciel otrzymuje taki raport po badaniu okresowym. W dokumencie znajdziemy:
Â
Â
Alternatywnie możemy skorzystać z komercyjnych baz danych, takich jak autoDNA czy Autobaza. Oferują one rozszerzone raporty zawierające informacje o szkodach ubezpieczeniowych wraz ze zdjęciami.
Â
W sekcji "Dane zagraniczne" raportu znajdziemy siedem kluczowych kategorii oznaczonych kolorami:
Â
Â
Czerwony symbol przy danej kategorii oznacza wykrycie nieprawidłowości, natomiast zielony potwierdza brak problemów. W przypadku braku danych w bazie, system wyświetli stosowny komunikat tekstowy.
Â
Dzięki współpracy CEPiK z zagranicznymi bazami danych, system udostępnia również informacje o akcjach serwisowych producenta oraz zgodności numeru VIN ze standardem ISO-3779. Ponadto od 2020 roku baza została rozszerzona o dane z Francji, Słowenii, krajów bałtyckich oraz innych państw europejskich.
Â
Dokładna fizyczna inspekcja samochodu stanowi kluczowy element procesu weryfikacji pojazdu z Niemiec. Według statystyk, aż 82,1% importowanych aut z silnikiem diesla oraz 69,1% z silnikiem benzynowym ma za sobą jakieś uszkodzenia.
Â
Podczas oględzin należy zwrócić szczególną uwagę na:
Â
Â
Ponadto niezbędne jest sprawdzenie komory silnika pod kątem wycieków oraz podwozia na profesjonalnym podnośniku. Idealnie czysty silnik może świadczyć o próbie ukrycia problemów technicznych.
Â
W przypadku samochodów importowanych z Niemiec najczęściej występują:
Â
Â
W szczególności niepokojący jest fakt, że ponad połowa uszkodzonych pojazdów doświadczyła niewielkich uszkodzeń, natomiast 17,8% aut miało uszkodzenia wycenione na 10-20% ich wartości, a 13,2% na poziomie 20-30% wartości pojazdu.
Â
Obecność eksperta jest szczególnie wskazana, gdy:
Â
Â
Profesjonalny mechanik podczas oględzin sprawdzi dodatkowo:
Â
Â
Natomiast w przypadku zakupu w komisie przy granicy, warto rozważyć wizytę w większym mieście, gdzie wybór aut jest szerszy, a ceny bardziej konkurencyjne.
Â
Weryfikacja dokumentów stanowi kluczowy etap w procesie zakupu samochodu z Niemiec. Według danych, właściwa kontrola dokumentacji pozwala wykryć nieprawidłowości w co piątym importowanym pojeździe.
Â
Podstawowym dokumentem wymagającym szczegółowej weryfikacji jest Kaufvertrag (umowa kupna-sprzedaży), która powinna zawierać:
Â
Â
Następnie należy zweryfikować autentyczność Fahrzeugbrief (karty pojazdu) oraz Fahrzeugschein (dowodu rejestracyjnego). Dokumenty te muszą posiadać odpowiednie zabezpieczenia i być wolne od śladów ingerencji.
Â
Ponadto warto sprawdzić HU-Hauptuntersuchung - niemiecki odpowiednik badania technicznego, oraz AU-Abgasuntersuchung - analizę składu spalin. Oba dokumenty powinny zawierać aktualne pieczęcie i podpisy uprawnionych diagnostów.
Â
Numer VIN (Vehicle Identification Number) składa się z 17 znaków, z wyłączeniem liter I, O oraz Q, które mogłyby być mylone z cyframi. Podczas weryfikacji należy sprawdzić zgodność numeru VIN w następujących miejscach:
Â
Â
W przypadku wykrycia jakichkolwiek niezgodności lub śladów ingerencji w oznaczenia, należy natychmiast odstąpić od zakupu. Przede wszystkim dlatego, że może to świadczyć o przestępczym pochodzeniu pojazdu.
Â
Warto również pamiętać, że od 2020 roku system CEPiK umożliwia weryfikację zgodności numeru VIN ze standardem ISO-3779. Jest to dodatkowe narzędzie pozwalające na sprawdzenie autentyczności pojazdu przed zakupem.
Â
W sytuacji, gdy mamy wątpliwości co do autentyczności dokumentów lub oznaczeń, możemy skorzystać z usług rzeczoznawcy. Koszt takiej ekspertyzy waha się od 200 do 350 PLN, jednakże jest to inwestycja, która może uchronić nas przed znacznie większymi stratami finansowymi.
Â
Po pozytywnej weryfikacji pojazdu oraz dokumentów przychodzi czas na finalizację zakupu i transport samochodu do Polski. Proces ten wymaga szczególnej uwagi, ponieważ błędy na tym etapie mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.
Â
Podstawą bezpiecznej transakcji jest prawidłowo sporządzony Kaufvertrag (umowa kupna-sprzedaży). W dokumencie muszą znaleźć się następujące elementy:
Â
Â
Przede wszystkim warto zadbać o dwujęzyczną wersję umowy (polsko-niemiecką), co pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów tłumaczenia przy rejestracji pojazdu w Polsce.
Â
W zależności od sposobu sprowadzenia samochodu, mamy różne opcje ubezpieczenia. Jeśli auto jest nadal zarejestrowane w Niemczech, możemy korzystać z niemieckiego OC przez 30 dni od daty zakupu. Natomiast w przypadku wyrejestrowanego pojazdu konieczne jest wykupienie ubezpieczenia krótkoterminowego.
Polisa krótkoterminowa:
Â
Â
Ponadto warto rozważyć wykupienie dodatkowego ubezpieczenia AC, które zabezpieczy nas finansowo w przypadku uszkodzenia pojazdu podczas transportu.
Â
Mamy trzy główne możliwości transportu samochodu do Polski:
Â
Transport na kołach z żółtymi tablicami
Â
Â
Transport na kołach z czerwonymi tablicami
Â
Â
Transport na lawecie
Â
Â
W przypadku transportu na kołach, niezbędna jest wizyta w niemieckim urzędzie komunikacji (Zulassungstelle). Należy przedstawić:
Â
Â
Przede wszystkim należy pamiętać, że poruszanie się pojazdem bez ważnych tablic rejestracyjnych i ubezpieczenia jest nielegalne. W przypadku kontroli drogowej grożą nam poważne konsekwencje prawne, nawet jeśli nieświadomie korzystamy z podrobionych tablic.
Jeśli zdecydujemy się na transport lawetą, koszt usługi wynosi średnio 2-3 zł za kilometr. Przykładowo, transport Volkswagena Passata na trasie Gießen-Wyszogród (ponad 800 km) kosztuje około 1800 zł netto.
Â
Po sprowadzeniu pojazdu do Polski mamy 30 dni na zarejestrowanie samochodu i wykupienie polskiego ubezpieczenia OC. W tym czasie należy również przekazać towarzystwu ubezpieczeniowemu nowy polski numer rejestracyjny w celu aktualizacji danych w polisie.
Â
Zakup samochodu z Niemiec wymaga dokładnego przygotowania oraz szczególnej uwagi na każdym etapie procesu. Przede wszystkim należy pamiętać o kompleksowym sprawdzeniu historii pojazdu przez dostępne bazy danych oraz dokładnej fizycznej inspekcji samochodu.
Â
Właściwa weryfikacja dokumentacji technicznej oraz staranne sprawdzenie autentyczności numerów VIN znacząco zmniejsza ryzyko zakupu wadliwego pojazdu. Dodatkowo warto skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika podczas oględzin, szczególnie w przypadku starszych pojazdów.
Â
Jeśli szukasz sprawdzonego sposobu na import samochodu, możesz porównać firmy sprowadzające samochody z Niemiec na PorownajImportera.pl. Profesjonalna pomoc często pozwala uniknąć wielu problemów związanych z zakupem i transportem.
Pamiętaj również o odpowiednim zabezpieczeniu finansowym uwzględniającym wszystkie dodatkowe opłaty oraz koszty transportu. Staranne przestrzeganie procedur prawnych i terminowe dopełnienie formalności po sprowadzeniu pojazdu zagwarantuje bezproblemową rejestrację samochodu w Polsce.
Â
Q1. Jak bezpłatnie sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z Niemiec? Można to zrobić na stronie historiapojazdu.gov.pl, gdzie po wprowadzeniu numeru VIN, numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji, można pobrać darmowy raport PDF z danymi pojazdu.
Â
Q2. Jakie są terminy rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec w 2024 roku? Samochód należy zarejestrować w ciągu 30 dni od sprowadzenia go do Polski (60 dni dla przedsiębiorców). Wniosek składa się w odpowiednim wydziale komunikacji, a urząd ma 30 dni na dokonanie rejestracji.
Â
Q3. Jakie są stawki akcyzy przy zakupie samochodu z Niemiec w 2024 roku? Stawka akcyzy wynosi 3,1% wartości samochodu dla pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm3 oraz 18,6% dla pojazdów o pojemności powyżej 2000 cm3.
Â
Q4. Jakie dokumenty są niezbędne przy zakupie samochodu w Niemczech? Kluczowe dokumenty to Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein (odpowiedniki dowodu rejestracyjnego), HU-Hauptuntersuchung (potwierdzenie przeglądu technicznego), AU-Abgasuntersuchung (analiza spalin), książka serwisowa oraz komplet kluczyków.
Â
Q5. Jakie są najczęstsze usterki w samochodach importowanych z Niemiec? Najczęściej spotykane problemy to uszkodzenia oświetlenia zewnętrznego, usterki zawieszenia, uszkodzenia elementów konstrukcyjnych nadwozia, problemy z osprzętem silnika oraz układem kierowniczym.